iconandlight

Iconography and Hand painted icons

Ο Ιωάννης έγινε οδηγητική στήλη για κάθε αρετή. Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά

Οσίου πατρός ημών Γρηγορίου του Παλαμά

Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος_St. John the Baptist_ см. Иоа́нн Предте́ча116-image…Αλίμονο! Πόσα κακά φέρνει η μανιασμένη φιλοδοξία! Δεν μπορούσε ο Ηρώδης να τον θανατώσει (τον Ιωάννη), γιατί φοβόταν το λαό και όμως τον θανάτωσε για μια χούφτα προσκαλεσμένους. Γέμισε η ψυχή του λύπη, όχι για τίποτα άλλο, αλλά γιατί νόμισε ότι θα έχανε τη δόξα που είχε από τα πλήθη. Δυσκολέψανε λοιπόν για το βασιλιά από παντού τα πράγματα. Αν μεν φόνευε το δίκαιο Ιωάννη, θα τον κατηγορούσαν για το φόνο και αν δεν τον φόνευε, θα ρεζιλευόταν δημόσια, γιατί δεν θα ήταν σε θέση να κρατήσει τον όρκο του. Ορκίστηκε από την ακόρεστη επιθυμία να τον τιμούν και φοβήθηκε να παραβεί τον όρκο από τη φιλοδοξία. Έτσι έκανε το φόνο, υποχρεωμένος να τηρήσει τον όρκο του, αλλά συγχρόνως ικανοποιούσε την κούφια φιλοδοξία του.

Αυτό το συμπόσιο είχε ολόκληρο συγκροτηθεί για χάρη κοσμικής δόξας και φαντασίας. Μήπως έτσι δεν μας λέει ο Κύριος στο Ευαγγέλιο: «Πώς μπορείτε να έχετε πίστη σε μένα, αφού δεχόσαστε τιμές ο ένας από τον άλλο και δεν ζητάτε την τιμή που προέρχεται από το Θεό, που είναι η μόνη πηγή της δόξας και της τιμής;» (Ιωάνν. 5,44). Αυτή την ανθρώπινη δόξα αποζητώντας οι Ιουδαίοι, αθέτησαν την πίστη προς το Θεό. Αυτό δε που τους βαραίνει περισσότερο είναι το ότι αποκεφάλισαν όλους τους προφήτες και τελευταίο σταύρωσαν το Χριστό, που είναι το «πλήρωμα» όλων των Προφητών. Αυτά είναι τα έργα ενός βασιλιά που διαφεντεύεται από μοιχαλίδες και χορεύτριες, αυτά είναι εκείνα που τον θέλγουν, στα οποία αρέσκεται και για τα οποία δεν λογαριάζει και προδίδει το βασιλικό του αξίωμα και τελικά φτάνει σ’ αυτό το έγκλημα.

Κάτι παρόμοιο, αδερφοί μου, παθαίνει και ο νους μας. Ενώ είναι από το Θεό φτιαγμένος να είναι βασιλιάς και κυβερνήτης στα πάθη, όταν παρασυρθεί από αυτό ξεπέφτει στη διάπραξη κακών και δουλώνεται στην αμαρτία. Έτσι όλοι οι δουλωμένοι στην αμαρτία και στα πάθη, ενώ η συνείδησή τους τους ελέγχει, τους βαραίνει και τους εμποδίζει, στην αρχή κατά κάποιο τρόπο την αποστομώνουν – όπως ο Ηρώδης τον Ιωάννη – γιατί δεν θέλουν να την ακούνε. Ακόμα δεν ανέχονται να ακούνε ούτε και τις γραφές που παρακινούν στην απομάκρυνση από την αμαρτία και την στροφή προς την κατόρθωση της αρετής. Τελικά όταν κατακυριευθούν από τον διεστραμμένο λογισμό, που συντροφεύει πια τον άνθρωπο παράνoμα, όπως η Ηρωδιάδα τον Ηρώδη, τότε και τον έμφυτο λόγο που η Χάρη έχει χαράξει στην ψυχή – εννοώ τη συνείδηση – την εξουδετερώνουν, βουβαίνοντάς την τελείως. Συνέπεια αυτού είναι να γίνονται άπιστοι και να έρχονται σε αντίθεση με όσα λέει η θεόπνευστη Γραφή, φτάνοντας στο σημείο της τέλειας ασυνειδησίας και της εναντιώσεως στο λόγο του Θεού, όπως ακριβώς ο Ηρώδης στον Ιωάννη. Αλλά και εκείνοι που αντιλέγουν στην δογματική διδασκαλία της Εκκλησίας, πάσχουν από την ίδια πάθηση ή καλύτερα κάνουν τα ίδια με τους προηγούμενους. Γιατί, αυτοί όταν ελέγχονται από τις γραπτές μαρτυρίες των προφητών, των αποστόλων και των πατέρων της Εκκλησίας που εμείς τους προβάλλουμε, στην αρχή μεν σαν να τις φυλακίζουν αυτές τις μαρτυρίες μέσα στα βιβλία, μας λένε: Αφήστε τις αυτές να βρίσκονται εκεί πέρα και μην τις χρησιμοποιείτε, ούτε να τις προβάλλετε σε μας. Δηλαδή δεν θέλουν να δεχθούν ούτε τα λόγια του Κυρίου που λέει: «Να ερευνάτε τις Γραφές και μέσα σ’ αυτές θα βρείτε ζωή αιώνια» (Iωάν. 5,39). Στη συνέχεια λοιπόν, από τη διεστραμμένη αντιληψή τους, που λειτουργεί σαν άλλη Ηρωδιάδα, πηγαίνοντας από το κακό στο χειρότερο, καταντούν να προσφέρουν αυτούς τους λόγους μέσα στα συγγράμματά τους διεστραμμένους, σαν να προσφέρουν κομμένα κεφάλια στην πιατέλα, για να ευχαριστούν και να οδηγούν στην απώλεια αυτούς που συμφωνούν μαζί τους.

Έτσι ο μεν Ηρώδης έγινε υπόδειγμα για κάθε κακία και ασέβεια, ο δε Ιωάννης έγινε οδηγητική στήλη για κάθε αρετή και ευσέβεια. Ο Ηρώδης είναι ο κακός, με όλη τη σημασία της λέξεως, άνθρωπος. Αυτός που συγκεντρώνει μέσα του όλη τη δύναμη της ασέβειας και γίνεται όργανο για την επιτέλεση αισχρών πράξεων. Σάρκα σκέτη, χωρίς ίχνος πνεύματος, δούλος της σάρκας και άνθρωπος με ολότελα σαρκικό φρόνιμα. Ο δε Ιωάννης είναι ο αγιότερος απ’ όλους τους θεοφόρους άντρες που έζησαν ποτέ στη γη. Η εξαίσια ψυχή που είχε μέσα της συγκεντρωμένα όλα τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος, που και το ίδιο το όνομά του ακόμα σημαίνει τη θεία χάρη που φέρνει μέσα του. Το κατοικητήριο κάθε αρετής και ευσέβειας…

Αποσπασμα ,Λόγος στον πάνσεπτο του Χριστού Πρόδρομο και Βαπτιστή Ιωάννη, Του Οσίου πατρός ημών Γρηγορίου του Παλαμά, Από το βιβλίο «Το Θεϊκό Λυχνάρι – Ο Τίμιος Πρόδρομος» των εκδόσεων «ΕΤΟΙΜΑΣΙΑ». 

Comments are closed.