iconandlight

Iconography and Hand painted icons

Ο Κύριος μεταμορφώθηκε ενόσω προσευχόταν κι έδωσε σ᾿ εμάς τύπο ζωής. Αρχιμ. Ζαχαρίας (Ζάχαρου)

Μεταμόρφωσις του Σωτήρος Χριστού_Преображение Господне_Transfiguration of Jesus- Greek Byzantine Orthodox Icon1bHoFTseGSk

Εν τω φωτί της δόξης του προσώπου σου, Κύριε, πορευσόμεθα εις τον αιώνα.

Απόσπασμα από τον ”Λόγο στην Μεταμόρφωση του Κυρίου”
Αρχιμ. Ζαχαρία (Ζάχαρου)

Η Μεταμόρφωση ήταν μια διδαχή για τους Αποστόλους. Τους δίδαξε ότι ο Μεσσίας, με το Πάθος που θα υφίστατο, δεν θα έχανε τη δόξα της Βασιλείας Του, αφού έχει ουράνια και όχι γήινη προέλευση. Ήξεραν πιά ότι, κι αν ακόμη ο Μεσσίας ατιμαζόταν από τους ανθρώπους, θα παρέμενε αιώνια αγαπητός και ευάρεστος στον Θεό. Γιατί ο Υιός είναι η ευδοκία του Πατρός.

Αν η διδαχή αυτή ήταν δύσκολα κατανοητή για τους τρεις Μαθητές που υπήρξαν οι αυτόπτες μάρτυρες της μεγαλοπρεπούς Θαβώρειας δόξης, πολύ πιο ακατάληπτη θα ήταν για εκείνους που δεν μετείχαν καθόλου στη θεωρία αυτή. Γι᾿ αυτό και πολύ σοφά ο Κύριος έδωσε εντολή, η οπτασία να μη λεχθεί σε κανένα και να παραμείνει μυστική «έως ου ο Υιός του ανθρώπου εκ νεκρών αναστή» (Ματθ. 17, 9). Η δόξα της Αναστάσεως, μετά το Πάθος, θα ενίσχυε και τη δόξα της Μεταμορφώσεως. Εξ άλλου, μετά την έλευση του ῾Αγίου Πνεύματος, θα είχαν ήδη την εσωτερική μαρτυρία ότι η δόξα του Χριστού ήταν το Πάθος και ο Σταυρός Του.

Η Μεταμόρφωση αποτελεί εσχατολογική φανέρωση. Έλαβε χώρα τη συγκεκριμένη στιγμή για να στηρίξει τους Μαθητές στη δοκιμασία του Πάθους του Διδασκάλου τους, έχει όμως διαχρονική σημασία και αποσκοπεί στο να ενισχύσει κι εμάς στη πίστη του Χριστού. Εκείνος που μεταμορφώθηκε στο Θαβώρ και έδειξε τη δόξα Του στους εκλεκτούς Μαθητές Του, μέλλει και πάλι να έλθει μετά δόξης «κρίναι ζώντας και νεκρούς». Και απ᾿ ο,τι μας παραδίδουν οι Άγιοι της Εκκλησίας μας, η έσχατη Επιφάνεια του Χριστού θα είναι πολύ πιο ένδοξη από εκείνη της Μεταμορφώσεως.

Κατά τη Θαβώρεια Μεταμόρφωση, ο Κύριος έλαμψε ως ο ήλιος και η δόξα Του περιέλαβε τους δύο προφήτες και τους τρεις Μαθητές. Κατά την έσχατη ημέρα της Δευτέρας Παρουσίας Του, η λάμψη της αστραπής του Προσώπου Του θα καλύψει όλη την οικουμένη και θα είναι «απ᾿ άκρων ουρανών έως άκρων αυτών», ή —όπως λέγει ο Ευαγγελιστής Μάρκος— «απ᾿ άκρου της γης έως άκρου του ουρανού». Όσοι μεν δεν θα αναμένουν το σωτήριον του Θεού «κόψονται», θα θρηνήσουν δηλαδή απαράκλητα. Οι στρατιές δε όλων των αγγέλων και οι χοροί όλων των Αγίων και δικαίων —ανά τους αιώνας— θα συναχθούν στην Παρουσία του Υιού του Ανθρώπου, με αναστημένα και αφθαρτοποιημένα σώματα, και θα λάμψουν «ως ο ήλιος». Αυτό που φανέρωσε ο Κύριος στη Μεταμόρφωση, θα είναι η κατάσταση των σεσωσμένων στη Βασιλεία Του. Η δόξα της Μεταμορφώσεως δεν ήταν παρά μέρος μόνο εκείνης της δόξας που θα λάβει χώρα στη Δευτέρα Παρουσία.

Μεταμόρφωσις του Σωτήρος Χριστού_Преображение Господне_Transfiguration of Jesus- Greek Byzantine Orthodox Icon.p0210voznesenieΤο θέμα του Θαβωρείου Φωτός είναι εν γένει πολύ οικείο και προσφιλές στην Ορθόδοξη Ησυχαστική Παράδοση, ακριβώς επειδή ο Κύριος μεταμορφώθηκε ενόσω προσευχόταν. Αυτό είχε ως σκοπό να δώσει σ᾿ εμάς τύπο ζωής. Οι ορθόδοξοι ησυχαστές προσκαρτερούν στην προσευχή, στη μονολόγιστη επίκληση του ονόματος του Κυρίου Ιησού Χριστού. Η ευχή αυτή του Ιησού ‒ όπως ονομάζεται ‒ τοποθετεί τον προσευχόμενο στην Παρουσία του Προσώπου του Κυρίου, τον Οποίο επικαλείται. Όταν αυξηθεί η ενέργεια αυτή της προσευχής και η Παρουσία του Χριστού πυκνώσει και κυριαρχήσει μέσα στον άνθρωπο, τότε, όπως αναφέρει και το αποστολικό ανάγνωσμα της ημέρας, η αιώνια ημέρα του Κυρίου «διαυγάζει και φωσφόρος ανατέλλει» μέσα στην καρδιά. Και, όπως λέγει ο Ψαλμωδός, τότε ο άνθρωπος εξέρχεται επί την όντως εργασίαν αυτού έως εσπέρας. Μετά το φωτισμό αυτό, ο άνθρωπος γνωρίζει πως να πορευτεί ενώπιον του Προσώπου του Θεού και να «επιτελέσει αγιωσύνην εν φόβω Του».

Ο Κύριος δεν άφησε τη δόξα Του αμάρτυρο. Μετά από θερμή και αδιάλειπτη προσευχή αξιώθηκε και ο Άγιος Σιλουανός να δεί τον Ζώντα Χριστό στον τόπο της εικόνας Του, με τη λάμψη του Φωτός της Θεότητός Του. 

Τα ενεργήματα όμως της ενδόξου αυτής θέας του Κυρίου είναι μεγαλειώδη και ανεξάλειπτα. Καθορίζουν δηλαδή εφ᾿ όρου ζωής όλη την ύπαρξη αυτού που δέχθηκε την Όραση, ως «πνευματικός γενετικός κώδικας».

Ο Άγιος, κατά την όραση αυτή που ήταν σαν αστραπή, ενεπλήσθη Πνεύματος Αγίου. Έκτοτε και η ψυχή και το σώμα του ποθούσαν να πάσχουν για τον Χριστό, που πρώτος έπαθε για μας. Πλατύνθηκε η καρδιά του και με την προσευχή του περιέβαλε όλους τους λαούς της γης. Γνώρισε την ανεκλάλητη ταπείνωση και αγάπη του Χριστού, ακόμη και για τους εχθρούς.

Η ψυχή μου, Κύριε, είναι απασχολημένη μαζί Σου όλη τη μέρα και ολόκληρη τη νύχτα. Το Πνεύμα σου με ελκύει να Σε ζητώ και η μνήμη Σου ευφραίνει το νού μου. Η ψυχή μου Σε αγάπησε και χαίρεται, γιατί Συ είσαι ο Θεός μου και ο Κύριός μου, και Σε ποθεί δακρύζοντας. Παρότι όλα είναι ωραία στον κόσμο, εντούτοις κανένα γήινο δεν με χαροποιεί και η ψυχή μου επιθυμεί μόνο τον Κύριο.
Ψυχή που γνώρισε τον Θεό δεν μπορεί να την σαγηνεύσει τίποτε στη γη, αλλά ορμά ακατάπαυστα στον Κύριο και φωνάζει σαν το μικρό παιδάκι που έχασε τη μητέρα του·
«Διψά η ψυχή μου για Σένα και Σ᾿ αναζητώ με δάκρυα».

Μεταμόρφωσις του Σωτήρος Χριστού_Преображение Господне_Transfiguration of Jesus- Greek Byzantine Orthodox Icon5SSPWPzfIm8Η ψυχή από την αγάπη του Θεού είναι σαν να παραφρόνησε. Κάθεται, σιωπά, δεν θέλει να μιλά· και κοιτάζει σαν παράφρονη τον κόσμο και δεν τον επιθυμεί και δεν τον βλέπει. Και οι άνθρωποι δεν γνωρίζουν πως αυτή βλέπει τον αγαπημένο Κύριο και ο κόσμος έμεινε πίσω της κι έπεσε στη λησμονιά, κι η ψυχή δεν θέλει να τον προσέχει, γιατί δεν υπάρχει σ᾿ αυτόν η άφθαρτη γλυκύτητα.
Έτσι συμβαίνει στην ψυχή, που γνώρισε τη θεική γλυκύτητα του Αγίου Πνεύματος.

«Ω Κύριε, δώσε μας την αγάπη Σου αυτή, σ᾿ όλο τον κόσμο!
Ω Πνεύμα Άγιο , ζήσε μέσα στις ψυχές μας
Γιά να δοξάζωμε όλοι με μια φωνή τον Ποιητή,
Πατέρα, Υιό και Άγιο Πνεύμα. Αμήν» (Αρχιμ. Σωφρονίου, Άγιος Σιλουανός σ. 621-623).

Αυτός ο θησαυρός της γνώσεως του Προσώπου του Χριστού φυλάττεται στους κόλπους της Εκκλησίας μας.
Δόξα τω Κυρίω συν πάσι τοις Αγίοις Αυτού, εν Εκκλησία αμολύντω και αγία Αυτού. Αμήν.

***

Απολυτίκιον της Μεταμορφώσεως. Ήχος βαρύς

Μετεμορφώθης εν τω όρει Χριστέ ο Θεός, δείξας τοις Μαθηταίς σου την δόξαν σου, καθώς ηδύναντο. Λάμψον και ημίν τοις αμαρτωλοίς, το φως σου το αΐδιον, πρεσβείαις της Θεοτόκου, φωτοδότα δόξα σοι.

Ήχος βαρύς

Δεύτέ μοι πείθεσθε λαοί, αναβάντες εις το όρος το Άγιον, το επουράνιον αΰλως στώμεν εν πόλει ζώντος Θεού, και εποπτεύσωμεν νοΐ Θεότητα άϋλον, Πατρός και Πνεύματος, εν Υιώ μονογενεί απαστράπτουσαν.

Έθελξας πόθω με Χριστέ, και ηλλοίωσας τω θείω σου έρωτι, αλλά κατάφλεξον, πυρί αΰλω τας αμαρτίας μου, και εμπλησθήναι της εν σοι τρυφής καταξίωσον, ίνα τας δύο σκιρτών, μεγαλύνω αγαθέ παρουσίας σου.

Advertisements

Comments are closed.