iconandlight

Iconography and Hand painted icons

Άγιος Γέροντας Ιάκωβος της Ευβοίας «Ήθελα να πάω στους Αγίους Τόπους, να εύρω μία σπηλιά…»

Εισόδια της Θεοτόκου_ Entrance of the Theotokos_Боянская церковь_entrance-theotokos-Studenica_

Ο Άγιος Γέροντας Ιάκωβος της Ευβοίας

Εορτάζει στις 22 Νοεμβρίου

– ΔΕΝ έφτασες ακόμη στα μέτρα του διδασκάλου σου, Αββά; ερώτησε κάποτε ένας αδελφός τον Αββά Σισώη, τον μαθητή του Μεγάλου Αντωνίου.
– Αν είχα ένα μόνο λογισμό του Αντωνίου, τέκνον μου, θα ήμουν όλος ως πυρ, αλλ᾿όμως γνωρίζω άνθρωπο που με δυσκολία μπορεί να βαστάξει τον λογισμό του.

Άραγε ποιός από μας σήμερα μπορεί να βαστάξει κι έναν μόνο λογισμό του αγίου Ιακώβου του ασκητού της μονής του οσίου Δαυίδ και εραστή της ησυχίας;

Άγιος Γέροντας Ιάκωβος της Εύβοιας_St. elder Iakovos of Evia_Старец Иаков (Тсаликис) Эвбейский -πολυχρονιας7Ο Άγιος Γέροντας Ιάκωβος Τσαλίκης γεννήθηκε στις 5 Νοεμβρίου του 1920 στο χωριό Λιβίσι (Kayaköy -Καρμυλησσός) -Μάκρης, στην Λυκία της Μικράς Ασίας, απέναντι από τη Ρόδο. Κοιμήθηκε την ημέρα των Εισοδίων της Παναγίας, 21 Νοεμβρίου 1991 το απόγευμα στις 4.17 μ.μ, στην Ιερά Μονή του Οσίου Δαβίδ Ευβοίας.
Η οικογένεια της μητέρας του Θεοδώρας Κρεμμυδά ήταν ιερατικό γένος με επτά γενεές ιερέων και Ιερομονάχων, έναν αρχιερέα και έναν άγιο , όπως συνήθιζε να μας λέει. Ήταν γνωστοί στο Πατριαρχείο,ως ευεργέτες των σχολείων της Μάκρης ,με σπουδαία εκκλησιαστική παράδοση. Ένας από αυτούς ήτο ασκητής στα Ιεροσόλυμα.
Και αργότερα θυμότανε πάντα εκείνα που του έλεγε η συγχωρεμένη η μάνα του, ότι εκεί ασκητέψανε πρόγονοι του… ο Δημήτριος με τον Ηλία γίνανε και φύλακες του Παναγίου Τάφου!
Μικρός που ήταν του άρεσε να πηγαίνει κάθε απόγευμα με τη γιαγιά και τη μητέρα του ν’ ανάβουνε τα καντηλάκια και να ακούει από τη γιαγιά του τους βίους των Αγίων και ιστορίες για τους ιερείς και μοναχούς της οικογένειάς τους, για τον Ηλία και το Δημήτριο, που έγιναν μοναχοί στον Πανάγιο Τάφο.

Εισόδια της Θεοτόκου_Entrance of the Theotokos_Введение во храм Пресвятой Богородицы_3OwLBhDkyNQΈλεγε ο Πατήρ : «Ήθελα να πάω στους Αγίους Τόπους, όπου και αγίασε ο πρόγονός μου….. Να εύρω μία σπηλιά κι εκεί τρεφόμενος με λίγα χορταράκια που θα μάζευα γύρω από τη σπηλιά και πίνοντας λίγο νεράκι, μόνος, άγνωστος στον κόσμο, με προσευχές και δεήσεις να περάσω το υπόλοιπο της ζωής μου λατρεύοντας το Θεό. Πριν όμως ξεκινήσω για τους Αγίους Τόπους με τις σκέψεις αυτές στην καρδιά μου θεώρησα απαραίτητο να πάω στο Μοναστήρι του Αγίου Δαβίδ να ζητήσω την ευλογία, τη βοήθεια και τις μεσιτείες του Οσίου. Μετά από πολύωρη οδοιπορία μέσα στα βουνά και τα λαγκάδια, ακολουθώντας τα μονοπάτια – δρόμος για το Μοναστήρι δεν υπήρχε την εποχή εκείνη – έφθασα στην Ιερά Μονή του Γέροντα. Ήταν 15 Ιουλίου 1952. Μόλις πλησίασα στο Μοναστήρι βλέπω ξαφνικά το μέρος αλλαγμένο, διαφορετικό απ΄ αυτό που ήξερα όταν ερχόμαστε με τους συγχωριανούς μου στη μνήμη του Οσίου, βλέπω τη Μονή μεγαλοπρεπή, ωραιότατη, άλλης εποχής. Βλέπω την περιοχή γύρω από την Μονή να έχει μεταβληθεί σ΄ ένα πανευφρόσυνο μέρος, ωραιότατο, με κάτι σπιτάκια σαν παλατάκια αραιοκατοικημένα, κατασπαρμένα στις γύρω τοποθεσίες, που σχημάτιζαν μια μικρή θαυμάσια πολιτεία. Έμοιαζε – έλεγε ο Γέροντας – σαν την Καλλιθέα, της εποχής βέβαια εκείνης. Έξω από τη Μονή με περίμενε ένας σεβάσμιος Γέροντας ασπρογένειος. Ο Άγιος ήταν. Τον χαιρέτησα και τον ρώτησα :

– Γέροντα, τί ωραίο μέρος είναι εδώ ; Τί ωραία σπιτάκια είναι αυτά ; Πού βρέθηκαν εδώ, δεν τα έχω ξαναδεί !

– Είναι παιδί μου, η πολιτεία των Ασκητών. Ο κάθε ένας έχει το σπιτάκι του, μου απάντησε ο Άγιος.

Αιχμαλωτισμένος από το παραδεισένιο θέαμα του λέω :
– Γέροντα είναι δυνατό να μου δώσετε κι εμένα ένα τέτοιο σπιτάκι ; Πολύ το επιθυμώ.

– Παιδί μου, αν έμενες εδώ, θα σου δίναμε ένα, αλλά εσύ ήρθες να προσκυνήσεις και να φύγεις, μου απάντησε.

Αυθόρμητα τότε του λέγω :
– Γέροντα, θα μείνω.

Μόλις έδωσα την υπόσχεσή μου, μου φάνηκε ότι άνοιξε ο τοίχος του Μοναστηριού, μπήκε μέσα ο Γέροντας και ξανάκλεισε ο τοίχος. Έτσι τον έχασα από τα μάτια μου. Αμέσως μαζί με τον Όσιο χάθηκαν όλα. Στο μέρος που υπήρχε η πολιτεία των Ασκητών αντίκρισα την περιοχή όπως ήταν. Ένας άγριος λόγγος, ένα ρουμάνι ακαλλιέργητο. Το Μοναστήρι από ωραιότατο και μεγαλόπρεπο, το είδα όπως ήταν, ένα ερείπιο με δύο τρία Κελλιά ετοιμόρροπα, με τις σκεπές του μισογκρεμισμένες και το Καθολικό μικρό και παραμελημένο. σαν εξωκκλήσι φαινόταν και όχι σαν Καθολικό Μοναστηριού.

Ενώ είχα πάει στην Μονή σαν προσκυνητής, μετά απ΄ όλα αυτά έβαλα μετάνοια κι έδωσα την υπόσχεσή μου στον Άγιο να Τον υπηρετήσω με όλη μου την καρδιά».

Από το βιβλίο: Ένας άγιος Γέροντας: Ο μακαριστός π. ΙΑΚΩΒΟΣ,
Έκδοση των Πατέρων της Ι. Μονής Δαβίδ Γέροντος
Λίμνη Ευβοίας 1993, σσ. 33 κ.ε

Απολυτίκιον Αγίου Γέροντος Ιακώβου του νέου Ασκητού της Μονής του Οσ. Δαυίδ. Ήχος πλ. δ’

Εν σοί Πάτερ, ακριβώς διεσώθη το κατ’ εικόνα· λαβών γαρ τον σταυρόν, ηκολούθησας τω Χριστώ και πράττων εδίδασκες, υπεροράν μεν σαρκός, παρέρχεται γαρ’ επιμελείσθαι δε ψυχής, πράγματος αθανάτου, διό και μετά Αγγέλων συναγάλλεται, όσιε Ιάκωβε το πνεύμα σου.

Μεγαλυνάριον

Χαίροις Λιβισίου θείος βλαστός, χαίροις της Ευβοίας θεοφόρητος θησαυρός, χαίροις μοναζόντων επίσκεψις και σκέπη, πατέρων μέγα κλέος, θείε Ιάκωβε.

Ωδή ζ’. Ουκ ελάτρευσαν
Επεσκίασεν η χάρις σου , Ιάκωβε, και του ελέους σου νεφέλη πάσαν την γην, η όντως αείφωτος’ συ γαρ εσκόρπισας και τοις κάμνουσι και πενομένοις έδωκας εκ του πλούτου σης καρδίας.

Ωδή η’. Παίδας ευαγείς
Νέκταρ αμβροσίας ουρανίου σταλάζων εν ταις καρδίαις των προσφύγων σου άπαντας εμέθυσκες χαρμονής, Ιάκωβε, και προς λειμώνος ίθυνες αυτούς λαμπρότητος της άνω, ένθα σμήνη αγγέλων τον σεπτόν κυκλούσι του Ζωοδότου θρόνον.

Δαυίδ Ευβοίας_St.David of Evia (Euboea)_Св.Давид Эвбейский-5δαυισ ευβοιας

Άγιος Γέροντας Ιάκωβος της Ευβοίας, Φροντίζω για την ψυχή μου που ‘ναι ”πράγμα αθάνατον”.
https://iconandlight.wordpress.com/2015/11/21/%CE%B1%CE%B3%CE%B9%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1-%CE%B5%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%80-%CE%BB%CE%B9%CE%B2%CF%8D%CE%BF%CF%85/

Επιμνημόσυνος Λόγος του Μητροπολίτη Μόρφου Νεοφύτου στο Μνημόσυνο του Γέροντος Ιακώβου Τσαλίκη που έγινε στον Όσιο Δαυίδ στις 20 Νοεμβρίου 2011

Comments are closed.